Zobraziť kategórie
Kategórie
Najnovšie články
Servis pruženia: Prečo ho váš bike potrebuje a kedy je už neskoro

Servis pruženia: Prečo ho váš bike potrebuje a kedy je už neskoro

16.12.2025

AMFLOW prichádza na Profibikers.sk – budúcnosť e-MTB je tu

AMFLOW prichádza na Profibikers.sk – budúcnosť e-MTB je tu

16.12.2025

DJI Avinox pod lupou: Revolučný motor, bleskové nabíjanie a displej budúcnosti

DJI Avinox pod lupou: Revolučný motor, bleskové nabíjanie a displej budúcnosti

16.12.2025

Servis pruženia: Prečo ho váš bike potrebuje a kedy je už neskoro

Servis pruženia: Prečo ho váš bike potrebuje a kedy je už neskoro

Pamätáte si ten pocit, keď ste prvýkrát sadli na svoj nový bike? Ten "maslový" chod vidlice, ktorá žehlila aj najmenšie kamienky, a tlmič, ktorý vás držal ako prikovaných k trailu?

Ak máte pocit, že sa tento zážitok vytratil a z vášho bicykla sa stáva "rebriniak", chyba pravdepodobne nie je v teréne. Je v zanedbanom servise. Odpruženie a teleskopická sedlovka nie sú bezúdržbové komponenty. Sú to jemné hydraulické systémy, ktoré pracujú v tých najhorších podmienkach – v prachu, blate a pod obrovským tlakom.


Prečo servisovať? (Lebo olej nie je večný)

Predstavte si motor v aute. Tiež by ste na ňom nejazdili 5 rokov bez výmeny oleja. Vo vidlici a tlmiči sa deje to isté:

  1. Olej degraduje: Vplyvom trenia a tepla stráca mazacie vlastnosti. Z "maziva" sa stáva riedka voda, ktorá nechráni.

  2. Vzniká "brúsna pasta": Prach a jemné nečistoty sa časom dostanú cez tesnenia (guferá) dnu. Zmiešajú sa s olejom a vytvoria emulziu, ktorá funguje ako šmirgeľ.

  3. Deštrukcia klzákov: Táto emulzia pomaly, ale isto brúsi vnútorné nohy vidlice. Výsledok? Vydraté klzáky, strata tlaku a nezvratné poškodenie za stovky eur.

Vedeli ste, že? Zanedbaný servis teleskopickej sedlovky spôsobí, že začne "drhnúť", mať vôľu do strán (vakel) a nakoniec prestane vychádzať hore. Oprava "zaseknutej" sedlovky je často drahšia ako preventívny servis.


Kedy je ten správny čas? (Pravidlo 50 / 200)

Výrobcovia ako FOX a RockShox majú jasne stanovené intervaly. Nie sú to len čísla do vetra, je to hranica, kedy komponenty začínajú trpieť.

1. Malý servis (Lower Leg Service) – Každých 50 hodín jazdy

Toto je základná hygiena.

  • Čo sa robí: Stiahnu sa spodné nohy vidlice, vyčistí sa vnútro, vymenia sa penové krúžky a naleje sa čerstvý mazací olej.

  • Výsledok: Okamžité obnovenie citlivosti na malé nerovnosti.

2. Veľký servis (Full Service) – Každých 200 hodín jazdy (alebo 1x ročne)

Toto sú "kúpele" pre váš bike.

  • Čo sa robí: Komplet rozborka. Menia sa všetky tesnenia, O-krúžky, olej v tlmacej patróne (damper) aj vo vzduchovej komore.

  • Prečo: Po sezóne je olej v tlmivej časti často spenený a plný nečistôt. Veľký servis vráti pruzeniu továrenské vlastnosti.

3. Teleskopická sedlovka – Každých 50 až 100 hodín

Sedlovka dostáva najviac "nákladov" od zadného kolesa (blato, voda).

  • Potrebuje vyčistiť, premazať klzné púzdra a vymeniť tesnenia pod objímkou.


5 varovných signálov, že už je neskoro

Nečakajte na intervaly, ak spozorujete toto:

  1. Olej na nohách: Ak vidíte krúžky oleja na klzákoch vidlice alebo piestnici tlmiča, tesnenia sú mŕtve.

  2. Divné zvuky: Čvachtanie, srkanie alebo pískanie pri stlačení. Značí to zavzdušnenú patrónu.

  3. Strata citlivosti: Vidlica je "tupá", bolia vás ruky aj na malých koreňoch.

  4. Strata zdvihu: Vidlica sa nevysunie úplne hore, alebo sa prepadáva ("ponára") pri brzdení viac ako obvykle.

  5. Sedlovka je pomalá: Vychádza hore ako spomalený film alebo sa zasekáva v polovici.


Matematika nepustí: Servis vs. Nový komponent

Je to jednoduché.

  • Pravidelný malý servis stojí desiatky eur.

  • Nová vidlica, ak si zničíte klzáky brúsnou pastou, stojí stovky až tisíc eur.

Záver? Servis nie sú vyhodené peniaze. Je to poistka životnosti vášho bicykla a záruka, že každá jazda bude zážitkom, nie utrpením.

 


  • Info
  • 16.12.2025 14:19:00